Köket på Skabersjöskolan

Våra kockar Måltiden – en del av lärandet
Hos oss tillagas maten från grunden av våra egna kockar. Det innebär bland annat att maten inte varmhålls någon längre tid och att alla vitaminer och näringsämnen förblir i varje portion. En av våra kockar samt pedagoger hjälper barnen i matsalen och ser till så att barnen väljer grönsaker och övrigt enligt tallriksmodellen. Vi använder i mån av tillgång ekologiska och svenska närproducerade råvaror. Vi jobbar också med måltiden som en del av lärandet och med att barnen ska kunna uppleva maten genom de olika sinnena.

Skoldagens måltider
De olika måltiderna som vi ansvarar för är frukost, förmiddagsmellis för förskolebarnen, lunch och eftermiddagsmellis samt en fruktstund på kvällen. Riktlinjerna från Livsmedelsverket angående skolmat är att frukosten ska stå för 20-25 % av dagsbehovet.

Grönsaksbuffé Våra goda rätter
Lunchen är vegetarisk en till två dagar i veckan, fisk serveras en dag. Under vinterhalvåret har vi en soppdag som under den varmare delen av året byts ut mot en kall buffé. Till lunchen serverar vi alltid fyra olika sorters grönsaker varav en eller två är blandad sallad. Vi bakar ofta vårt eget bröd de dagar det serveras soppa. Vi använder mycket grönsaker efter säsong i vår matlagning och mindre del kött, läs gärna mer om detta i vår miljöpolicy.

Glada gubbar Mellanmål
Förmiddag – Förskolebarnen serveras frukt och smörgås.
Eftermiddag – Till mellis serveras smörgås med olika pålägg ca 2 ggr i veckan och fil/ gröt 1 gång i veckan. De andra dagarna använder vi vår fantasi och följer barnens önskemål, det kan bli allt från pannkakor till matmuffins eller smoothies. Söta mellanmål såsom nyponsoppa och blåbärssoppa serveras vid speciella tillfällen ex när det är kallt och/ eller barnen har rört sig mycket och behöver extra energi.

Medbestämmande
Förutom den dagliga kontakten med eleverna träffas matrådet en gång per termin. Matrådet består av kocken och representanter från eleverna. Då har eleverna möjlighet att summera terminen, får ge synpunkter och få information om maten som serveras.

Speciella fester och traditioner
Vi följer svenska traditioner och serverar bland annat jul- och påskbord och gåsamiddag. Skolan har också kulturfest vartannat år och firar nobelfest vartannat. En vecka varje år har vi tema Matresan, där eleverna får vara med och välja traditionella maträtter från olika delar av världen som sedan serveras till lunch.

Nobelfest

kok-nobelmiddag2.jpg

Om oss
Vi är kockar som tänker mycket på att få en näringsriktig sammansättning på rätterna såväl som att ge både en visuell och smakrik upplevelse. Vi följer till stor del Livsmedelsverkets rekommendationer om måltider i skolan (slv.se).

Meny på Skabersjöskolan

Ni kan också ladda ner appen skolmaten så kan ni se menyn direkt i telefonen. I Ur och Skur Skabersjöskolan finns under Svedala kommun.