Förskolan

fsk-gard.jpg På I Ur och Skur Skabersjöskolan arbetar vi med Friluftsfrämjandets pedagogik I Ur och Skur. Den är utvecklad för att nå läroplanens mål med utomhuspedagogik, friluftsliv och upplevelsebaserat lärande med hjälp av naturen året om. Vår vision är nyfikna, trygga och friska barn.
I Skabersjöby har vi knopp-, 1-2 år, knytte-, 3-4 år och mullebarn, 5 år.

mulle.jpg Vi går ofta till skogen och ibland har vi tur och träffar på självaste Mulle.

fsk-teater.jpg

Ibland bjuder ledarna på teaterföreställning för att lära oss mer om djur och natur, eller något annat.

fsk-ismalning2.jpg

När det blir vinter och snö finns det massor att hitta på. Till exempel gjuta isfigurer som sen målas...

fsk-snogubbe.jpg

... eller bygga och måla snögubbar.

fsk3.jpg

Vi samlar frön från våra ringblommor så att det kan bli nya till våren.

20111013-024.jpg

Källsortering är en del av vår verksamhet. Idag är det komposthinken som ska tömmas.

Eva-29-aug-094.jpg

Att barn älskar vatten är inget nytt. I vår utemiljö får de utlopp för sin kreativitet.

november-010.jpg

Äpplekaka över öppen eld.

Eva-broderi-037.jpg

Kryddfat från Afrikafesten. Vår engagerade kock bjöd barnen på fler upplevelser än bara maten.

Eva-broderi-023.jpg

Fest för vårt nya fadderbarn från Afrika. Vårt förra kom från Indien men nu har hon blivit 18 och då får man ett nytt av Plan. Dans, lek, mat, musik, kläder gör det festligt!

fran-mobilen-013.jpg

Experiment med en gammal matta. Mattan har fått ligga på samma plats i en vecka och när vi lyfter bort den är frågorna många. Vad har hänt? Varför?

fsk-fagelP.jpg

På upptäcktsfärd i skogen.